Ifølge
den antikke mytologi kappedes Athene og Poseidon om, hvem der skulle være
byen Athens skytsgud. |

|
|
|
|
Poseidon
var havets gud og havde dermed stor betydning for den allerede dengang
opfattende skibsfart. Han skulle som den første vise, hvad han kunne
tilbyde byen. Med stor kraft slyngede han sin trefork i jorden ved det nuværende
Erechteion tempel på Akropolis, og frem vældede en kilde. Desværre
viste det sig at være saltvand og derfor udrikkeligt. Athene derimod lod
et oliventræ spire op af jorden, og da byens borgere straks indså
oliventræets fremtidige betydning, blev det Athene, der løb af med
sejren.
|
I
en anden udgave af myten gav Poseidon byen en hest, symbolet på
herredømme
over land og by. Athenienserne indså dog, at oliventræet og den
rigdom, det bringer, var mere værdifuldt end et verdensherredømme
baseret på krigshandlinger. |
|
|
Også andre steder i Grækenland fandtes der hellige oliventræer, f.eks.
i Olympia, fra hvilke man skar olivenkviste til sejrskransene ved de
Olympiske Lege. Det var også tilfældet ved de Olympiske Lege i Athen i
2004, hvor kransene blev bundet af kviste fra Grækenlands ældste oliventræ,
der står i Ano Vouves på Kreta. Selv om analyser viser, at træet er
over 2000 år gammelt, bærer det stadig masser af oliven.
|
|
Vinderne
ved de Atheniensiske Lege vandt olivenolie, og en inskription fra 380
f.Kr., fundet på Akropolis, fortæller, at vinderen i brydekamp fik 70
amforaer olie, mens vinderen i hestevæddeløb fik 140. Når man husker på,
at en amfora indeholder ca. 40 kilo, bliver det til anseelige kvanta. |
|
|
 |
Myter
eller ej, så har man i Grækenland dyrket oliven i adskillige tusinde år.
Allerede i neolitisk tid kendte man til
oliven, da arkæologer har fundet forstenede olivenblade i kalderaen på Santorini
(50.000-60.000 f. Kr.). På Kreta har man desuden fundet verdens ældste
oliekrukke (amfora) fra 3.500 f. Kr. og en olivenpresse fra 1.600 f.Kr.,
og fra det minoiske palads i Knossos kender man de store oliekrukker (pitharia). |
|
|
Disse
pitharia adskiller sig i øvrigt ikke synderligt fra nutidens, som især
landbefolkningen stadig anvender til opbevaring af olie. |

|
|
|
|
|
|
Desuden
ved man, at minoerne havde en udbredt eksport af olie, især til landene i
Nordafrika, bl.a. Ægypten.
|
I
mykensk tid (1.600 f.Kr.) importeredes oliventræet til bystaterne Mykene
og Pylos på Peloponnes, hvor det ligeledes fik stor betydning for den økonomiske
udvikling, som det fremgår af indskriptioner skrevet i Linear B.
|
 |
I antikken anvendte
man også olie til at rense kroppen. Det var først langt senere, at man
fandt ud af at fremstille sæbe af olivenolie og aske. I øvrigt er den
olivensæbe, man kan købe i dag, lavet efter de samme grundopskrifter
|
|
|
|
|
|
Fra
det 18. årh. til begyndelsen af det 20. foregik der en stor sæbeproduktion
i Grækenland, især på øen Lesvos, der havde ikke mindre end 42 sæbefabrikker,
mens Kreta havde 29, bl.a. var den nuværende domkirke i Chania sæbefabrik
indtil 1858. |

|
|
|
|
|
|
 |
Også
andre steder i Middelhavsområdet blev der dyrket oliven i forhistorisk
tid. F.eks. omtales de flere steder i Det Gamle Testamente, hvor olien
blev brugt til ofring, salving, sårbehandling og som brændstof til
olielamper. Sidstnævnte anvendes stadig i de ortodokse kirker, hvor der næsten
altid brænder en eller flere olielamper foran ikonvæggen (templo), eller
i de små ikonostaser, man ser langs vejene. |
|
|
|
|
|
Den
kendteste passage er nok fortællingen om Noahs Ark, hvor der i Første
Mosebog (8,10-11) står: "Derpå biede han yderligere syv dage og
sendte så atter duen ud fra arken; ved aftenstid kom duen tilbage til
ham, og se, den havde et frisk olieblad i næbbet. Da skønnede Noah, at
vandet var forsvundet bort fra jorden." |

|
|
|
|
|
|
 |
Denne
beretning har i øvrigt inspireret den græske vittighedstegner Giannis
Kyriakopoulos, der går under pseudonymet KYR, til følgende skitse, hvor
teksten fortæller, at fredsduen med olivenkvisten i næbbet ikke er set i
Palæstina siden Noahs dage. |
|
|
|
|
|
I
byzantinsk tid, hvor kirke og stat nærmest var en og samme ting, er der
mange henvisninger til oliven i håndskrifterne. F.eks. helbredte munkene
syge mennesker, som lægerne havde opgivet, med olie, og man anså en
kvinde med en
olivenkrans på hovedet som symbol på Guds nåde.
|

|
Billedet
stammer fra Chludovs salmebog fra det 9. årh. og adskiller sig fra andre
manuskripter fra den tid ved at have billeder, da det var midt under
ikonstriden (726-843). Manuskriptet, der oprindeligt blev skrevet i
Konstantinopel, blev opbevaret på Agion Oros indtil 1847, hvorefter en
munk bragte det til Moskva, hvor det nu findes på byens Historiske
Museum.
|
|
|
|
|
|
 |
Vi
kender selvfølgelig også alle den gamle legende, der siger, at vores sjæle
er repræsenteret ved en olielampe i dødsriget, og den dag, hvor al olien
er opbrugt, og lampen brænder ud, dør vi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|